aanbod trainingen personenauto
trainingen personenauto
De volgende trainingen bestaan uit een samengesteld traject, maar zijn ook als losse module te volgen.
Prijzen en beschikbare locaties zijn te vinden onder de knop inschrijven.
Een overzichtelijk opleidingstraject zonder gedoe!
Opleidingstraject tot diagnose expert
Diagnose Expert 3 jaar
Diagnose specialist 2 jaar
Diagnose technicus 1 jaar
Word GMTO Diagnose Expert
Het trajcet GMTO diagnose Expert bestaat uit een traject van 3 jaar van 18 trainingdagen.
Na jaar 1 mag u zich Diagnose technicus noemen. In jaar 1 volgt u de volgende modules:
- Motormanagement systemen Benzine
- Scope gebruik en diagnose, Datanetwerken voertuigen en ABS en stabiliteitssystemen
Na jaar 2 mag u zich Diagnose specialist noemen. In jaar 2 volgt u de volgende modules:
- On board diagnose & communicatie
- Motormanagement systemen diesel
Na jaar 3 mag u zich Diagnose Expert noemen. In jaar 3 volgt u de volgende modules:
- Motormanagement systemen benzine diagnose
- Motormanagement systemen diesel diagnose
Bekijk onderstaand de inhoud van de modules.
De modules zijn ook los te volgen. Dit kan door op “meer info” te klikken en dan op “inschrijven” te klikken.
3 dagen
3 dagen
3 dagen
3 dagen
3 dagen
3 dagen
Motor-management systemen Benzine
Instap niveau
Scope gebruik en diagnose
–
Data-netwerken voertuigen
–
ABS en stabiliteits-systemen
Instap niveau
On Board Diagnose & Communicatie
Voorkennis vereist
Motor-management systemen diesel
Instap niveau
Motor-management systemen Benzine Diagnose
Voorkennis vereist
Motor-management systemen diesel Diagnose
Voorkennis vereist
Het traject Diagnose Expert Pro is een vervolg op het traject Diagnose Expert
Diagnose expert projaar 4
3 dagen
2 dagen
1 dag
Directe benzine injectie en ademhaling
Voorkennis vereist
Energie management techniek & start-stop systemen
Voorkennis vereist
Pass Thru & digitaal service boekje
Voorkennis vereist
Diagnose expert pro jaar 5
3 dagen
2 dagen
1 dag
ABS & stabiliteits-systemen diagnose
Data-netwerken voertuigen diagnose
Gevorderde gebruikers-training Scope & ATIS
Diagnose expert pro jaar 6
2 dagen
2 dagen
1 dag
klimaat-beheersings-systemen diagnose
uitlaatgas-na-behandeling & turbo diagnose
Advanced driver assistant systems (ADAS)
Hybride & EV Expert
Hybride & EV Expert
dag 1, 2 & 3
Hybirde & EV Specialist
Hybirde & EV Specialist
dag 1 & 2
1 dag
1 dag
1 dag
Hybride & EV training 1
Niveau EAV-opgeleide persoon
instap niveau
Hybride & EV training 2
Niveau EAV-vakbekwaam persoon
voorkennis vereist
Hybride & EV training 3
voorkennis vereist
Compleet ontzorgt:
Inbegrepen bij het Hybride & EV specialist en Expert traject is het volgende, zodat u direct veilig en professioneel aan de slag kunt:
- NBN R03-0001:2021
- Document funtietoewijzing personeel
- Afzetpalen en ketting
- Elektrisch isolerende handschoenen
- Multimeter voor hoogspanning CAT III
- Kunststof opbergkoffer
- Muurschild GMTO Hybride & EV specialist
COMPLEET ONTZORGT:
Inbegrepen bij het Hybride & EV specialist en Expert traject is het volgende, zodat u direct veilig en professioneel aan de slag kunt:
- NBN R03-0001:2021
- Document funtietoewijzing personeel
- Afzetpalen en ketting
- Elektrisch isolerende handschoenen
- Multimeter voor hoogspanning CAT III
- Kunststof opbergkoffer
- Muurschild GMTO Hybride & EV specialist
GMTO online training
Ons GMTO online trainingsplatform is geheel ON DEMAND. Nu bestellen, is Nu kijken! Waar, wanneer en hoe vaak jij maar wilt!
Online trainingen op alle niveaus. Onderstaand alle onderwerpen die behandelt worden in een online trainingen:
-
Duty Cycle en PWM
-
De relatieve compressietest
-
Moderne wielsensoren deel 1
-
Moderne wielsensoren deel 2
-
Scope gebruik deel 1
-
Scope gebruik deel 2
-
Datanetwerken 1
-
Datanetwerken 2
-
Diagnose aan Hybride elektromotor
-
Benzine injectoren en de verschillende aansturingsmogelijkheden
-
Uitlaatgastemperatuursensoren
-
Motormanagementsystemen The Basics
-
De wet van Ohm
Workshops en losse trainingen
vragen?
KERNPUNTEN
ABS & stabiliteitssystemen diagnose
- Principewerking en diagnose ABS, ESP, ASR, BAS, EBV en EDS en aanverwante systemen.
- Werken aan remsysteem met diagnose apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, live-data interpretatie).
- Principewerking en diagnose verlichtingssystemen: Xenon, LED, hoogteregeling
- Werking elektronisch geregelde stuurbekrachtiging.
- Werking elektronisch geregelde ruitenwis installatie.
Duur: Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
ABS & stabiliteitssystemen diagnose
Beschrijving
Voertuigen hebben door de jaren heen steeds meer ondersteunende systemen gekregen. Was het in het verleden al luxe als je ABS had, zit er op een voertuig tegenwoordig ook ESP, ASR, BAS, EVB, EDS, EPS, automatische verlichting- en ruitenwis installatie. Met betrekking tot de autotechnicus betekent dit dat deze wel bekend moet zijn met betrekking tot deze systemen om diagnose te kunnen stellen.
Doel
Leer alles over de nieuweste stabiliteitssystemen in de modernste voertuigen.
Kernpunten
- Principewerking en diagnose ABS, ESP, ASR, BAS, EBV en EDS en aanverwante systemen.
- Werken aan remsysteem met diagnose apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, live-data interpretatie).
- Principewerking en diagnose verlichtingssystemen: Xenon, LED, hoogteregeling
- Werking elektronisch geregelde stuurbekrachtiging.
- Werking elektronisch geregelde ruitenwis installatie.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Band en wegdek
- ABS systeem
- Sensoren en actuatoren ESP en ABS
- Elektronisch Stabiliteit Programma (ESP).
- EBV, ASR en MSR
- Remassistent
- Automatisch inschakelende ruitenwis installatie & verlichting
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de volgende test volgen:
ABS & stabiliteitssystemen diagnose
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u naast het deelnamecertificaat, ook nog een positief advies.
KERNPUNTEN
Hybride & EV training 2 – EAV-VP, IV & WV conform NBN R 03-001:2021
- Werken volgens NBN R 03-001:2021
- Basis principes toegepaste elektronica
- Soorten Hybride en EV systemen
- EV componenten
- Regeneratieve remsystemen
- Plug-in systemen en laad methoden
Duur: Deze training bestaat uit 1 trainingsdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Volledige beschrijving:
Training Personenwagen
Hybride & EV training 2 – EAV-VP, IV & WV conform NBN R 03-001:2021
Beschrijving
Om te kunnen en mogen werken aan e-voertuigen is het belangrijk dat in iedere werkplaats iemand aanwezig is die verstand heeft van e-voertuigen en dat de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Op deze manier kan gegarandeerd worden dat er veilig gewerkt kan worden aan e-voertuigen.
In deze training wordt behandelt wat de verantwoordelijkheden zijn van de verschillende profielen en hoe deze moeten worden uitgevoerd. Daarnaast is een EAV-vakbekwaam persoon ook de spil als het gaat om het stellen van diagnose aan een EAV-voertuig. Naast de kennis die hij heeft van de techniek in het voertuig is hij ook in staat deze techniek te diagnosticeren en weet hij welke tools hij daarvoor kan/ moet gebruiken om tot een juiste diagnose te komen. Tevens zijn de EAV-installatieverantwoordelijke en de EAV- werkverantwoordelijke de personen als het gaat om veiligheid omtrent het werken aan en rond EAV-voertuigen.
Doel
Leer veilig en professioneel werken met Hybride en EV voertuigen.
Kernpunten
- Werken volgens NBN R 03-001:2021
- Basis principes toegepaste elektronica
- Soorten Hybride en EV systemen
- EV componenten
- Regeneratieve remsystemen
- Plug-in systemen en laad methoden
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- NBN R 03-001:2021
- Profielen en bevoegdheidsverklaring
- NBN R 03-001:2021 in de praktij
- Stappenplan
- Elektromotoren
- De synchrone wisselstroom motor met permanente magneet
- Inverter
- Hoogspanningsaccu
- Remsystemen in e-voertuigen
- Toyota
- Audi
- Kia
- Diagnose aan Hybride systemen
- Plugin
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u een toets volgen:
Hybride en EV 2 conform NBN R 03-001:2021
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u een positief advies met deelname certificaat.
KERNPUNTEN
Hybride & EV training 3 – Diagnose
- Accutechniek
- Toestand/gezondheid van het accupakket (state of health)
- Laadtechnieken
- Laadstations en laadpalen
- Isolatie fouten
- Diagnose
- Moderne E-motoren
- Warmtepompen en aircosystemen op hoog voltage
Duur: Deze training bestaat uit 1 trainingsdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Volledige beschrijving:
Training Personenwagen
Hybride & EV training 3 – Diagnose
Beschrijving
Na training 1 en 2 kan er veilig en professioneel gewerkt worden aan Hybride & EV voertuigen. In de derde training wordt dieper ingegaan op de Hybride techniek
Doel
Leer diagnose stellen aan Hybride & EV voertuigen op expert niveau!
Kernpunten
- Accutechniek
- Toestand/gezondheid van het accupakket (state of health)
- Laadtechnieken
- Laadstations en laadpalen
- Isolatie fouten
- Diagnose
- Moderne E-motoren
- Warmtepompen en aircosystemen op hoog voltage
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
-
Een praktisch ingestelde training, met veel praktijkcases. Hoe bepaal je de gezondheid van een accupakket? Wat betekenen termen als state of health en state of charge.
-
We behandelen de communicatie tussen laadstation en het voertuig, met uiteraard de vragen wat wij ermee kunnen op het gebied van diagnose. Ook het los laden van pakketten en herstellend laden komt aan de orde.
-
Een veel voorkomend onderwerp zijn isolatie fouten. Hoe bepaald een ECU dit, en hoe kunnen we eraan meten? Wat kan je wel en wat kan je niet met een systeemtester op dit gebied.
-
Welke elektromotoren kan je tegenwoordig tegenkomen, en kan je er nog wat aan repareren?
-
In plaats van een elektrische kachel wordt regelmatig een warmtepompsysteem toegepast, hoe werkt dit precies en hoe gaat het samen met een aircosysteem?
KERNPUNTEN
Hybride & EV training 1 – EV-OP conform NBN R 03-001:2021
- Veiligheid/werkverantwoordelijk persoon
- Soorten hybriden en Principewerking
- Onderhoud & Reparatie
- Pech onderweg
Duur: Deze training bestaat uit 1 trainingsdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Deze training is op instapniveau
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Volledige beschrijving:
Training Personenwagen
Hybride & EV training 1 – EV-OP conform NBN R 03-001:2021
Beschrijving
In werkplaatsen van garagebedrijven en carrosseriebedrijven hebben de hybride-en elektrische voertuigen een steeds groter aandeel. Ook in de industrie, transport en scheepvaart neemt elektrificatie van de aandrijving toe.
Waar een aantal jaar geleden nog veel bedrijven er niks mee te maken hadden, heeft nu iedere werkplaats wel eens zo’n voertuig binnen gehad.
Daar komen best wat vragen bij kijken:
- Wat mag ik wel en wat mag niet?
- Heb ik nu geïsoleerd gereedschap nodig?
- Zijn er regels voor het werken aan deze voertuigen?
- Hoe werkt dit voertuig eigenlijk?
Stuk voor stuk belangrijke vragen, die allemaal beantwoord gaan worden in deze training.
Doel
Leer veilig en professioneel werken met Hybride en EV voertuigen.
Kernpunten
- Veiligheid/werkverantwoordelijk persoon
- Soorten hybriden en Principewerking
- Onderhoud & Reparatie
- Pech onderweg
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Veiligheidsprocedures
- Veiligstellen van hoogspanningssystemen
- Elektromotor / Generator
- Hoogspanningsregeling (Inverter) en hoogspanningsaccu
- Werking hybride transmissie
- Brake by wire remsysteem
- Onderhoud
- Slepen
- Hoe te handelen bij pech en aanrijdingen
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u een toets volgen:
Hybride en EV conform NBN R 03-001:2021
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u een positief advies en deelname certificaat.
KERNPUNTEN
Pass Thru & digitaal service boekje
- Wat is benodigd voor PassThru
- Hoe maak je een account aan en waar moet je op letten
- Werken met PassThru
- Alles wat nodig is voor gebruik digitaal service boekje
Duur: Deze training bestaat uit 1 trainingsdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Pass Thru & digitaal service boekje
Beschrijving
Als werkplaats heeft u ook te maken met het digitale tijdperk, zoals:
- Pass thru
- Het digitale onderhoudsboekje
Moderne voertuigen zijn voorzien van vele computers. Deze computers managen het complete voertuig. Net als uw kantoor computer werkt ook de computer in de auto met software en kenvelden. In deze software kunnen afwijkingen voorkomen die soms op een later tijdstip naar voren komen, er is dan een software update nodig. De fabrikant is verplicht vanaf euro 5 deze updates beschikbaar te stellen. In de euro 5 wetgeving is vastgelegd dat alle autofabrikanten fabrieksinformatie en documentatie via een website beschikbaar moeten stellen. Het autobedrijf is met de Pass Thru interface en juiste inlog bij de fabrikant prima in staat dit te gebruiken, hoe gaat dit precies in zijn werk?
Het onderhoudsboekje wat voorheen te vinden was in de auto bestaat niet meer. In plaats daar van hebben we het “Digitaal Onderhoudsboekje “. Tijdens deze training word behandeld hoe je als universeel garage kunt werken met het digitaal onderhoudsboekje. Stapsgewijs word u meegenomen door de wirwar bij de merk fabrikant om dit tot een succes te maken.
Doel
Leer alles over Pass Thru en het digitale service boekje.
Kernpunten
- Wat is benodigd voor PassThru
- Hoe maak je een account aan en waar moet je op letten
- Werken met PassThru
- Alles wat nodig is voor gebruik digitaal service boekje
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Euro 5 wetgevingEuro 5 wetgeving
- Protocollen uitgelegd binnen Euro 5 en Pass-Thru
- Website van fabrikantBenodigdheden voor het aanmaken van een account
- DUNS Nummer
- Welke programmeer tools zijn er
- Digitaal service boekje BMW
- Digitaal service boekje Mercedes
- Digitaal service boekje VAG
- Digitaal service boekje andere merken
Toetsing:
Afsluitend aan deze training zal er een toets afgenomen worden.
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u een certificaat.
KERNPUNTEN
Advanced Driver Assistance Systems
- Welke veiligheid en comfort systemen zijn er en waar zijn ze voor
- Het herkennen van sensoren en weten voor welk systeem het wordt gebruikt
- Het kunnen uit voeren van benodigde kalibraties
- Problemen die kunnen voorkomen bij het vervangen van sensoren kunnen oplossen
- Documentatie raadplegen om de kalibratie methode te herkennen en te kunnen uitvoeren
- Het leren plaatsen van het kalibratie systeem om de auto
Duur: Deze training bestaat uit 1 trainingsdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Advanced Driver Assistance Systems
Beschrijving
Advanced Driver Assistance Systems zijn ontworpen om tijdens het rijden veiligheid en comfort te verhogen, de ADAS systemen komen steeds vaker voor in de nieuwste generatie voertuigen en kunnen bestaan uit o.a.: autonoom noodremmen, adaptieve cruise control, rijstrook detectie en voetgangers- en verkeersbordherkenning. Deze systemen maken gebruik van camera’s en radars voor persoon-, verkeersbord-, lijn herkenning en afstand meting.
Om een goede werking van deze systemen te garanderen is het belangrijk voor de autotechnicus/ glas specialist dat deze op de hoogte is van de diverse ADAS systemen en hoe deze gekalibreerd moeten worden.
Doel
Leer alles over de nieuweste ADAS systemen.
Kernpunten
- Welke veiligheid en comfort systemen zijn er en waar zijn ze voor
- Het herkennen van sensoren en weten voor welk systeem het wordt gebruikt
- Het kunnen uit voeren van benodigde kalibraties
- Problemen die kunnen voorkomen bij het vervangen van sensoren kunnen oplossen
- Documentatie raadplegen om de kalibratie methode te herkennen en te kunnen uitvoeren
- Het leren plaatsen van het kalibratie systeem om de auto
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Behandelen van de werking en toepassing van de verschillende ADAS systemen, zoals:Behandelen van de werking en toepassing van de verschillende ADAS systemen, zoals:Blijf in je baan functie, adaptive cruise control, herkennen verkeersborden, blindenhoek detectie,dynamische verlichting, vermoeidheid herkenning en kruisend verkeer herkenning
- De herkenning, werking en toepassing op bovenstaande systemen van de verschillende sensorenzoals camera’s, radar units, Lidar, ultrasoon sensoren, nachtzicht camera en regensensor.
- Welke actieve systemen in de auto ondersteunen de autonome ingrepen in de auto.
- Gebruik van de CAN- datanetwerken door ADAS systemen
- Soorten kalibratie methoden en hoe de kalibratie uit te voeren
- Praktisch kalibreren
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Advanced Driver Assistance Systems
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Uitlaatgasnabehanding en turbo diagnose
- Opfrissen common-rail systemen
- Ademhaling van de motor
- Diverse roetfilter technieken
- DPF diagnose
- Drukvulling van motoren
- Turbo diagnose
Duur: Deze training bestaat uit 2 trainingsdagen. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
uitlaatgasnabehandeling en turbo diganose
Beschrijving
Wat betreft de reiniging van de uitlaatgassen hebben we te maken met het toepassen van roetfilters. Wanneer het bij deze systemen slechts om een filter alleen zou gaan, met een vervangingsinterval net als bij bijvoorbeeld een oliefilter, dan zouden we snel zijn uitgepraat. Roetdeeltjes worden opgevangen in het roetfilter, waarna bij constatering van een vollopend filter wordt geregenereerd. Dit filter werkt niet ‘stand alone’. Dit proces wordt bewaakt door sensoren zoals bijvoorbeeld een drukverschil sensor en temperatuur sensoren. De ‘complexe’ regeling maakt het moeilijk in geval van storing. Voornamelijk wanneer oorzaak en gevolg moet worden uitgesloten.
Euro 6 scherpt de eisen gesteld aan de uitstoot aan. Een belangrijke eis is het verminderen van de CO2 productie. Zo worden er manieren hoe de ademhaling van de motor wordt gereguleerd ontwikkeld, hiermee worden verliezen in de ademhaling vermindert. Dit betekend geavanceerd klep bediening in de motor en het verkleinen van de roterende massa is ook een belangrijke ontwikkeling bij het verminderen van de CO2 productie. Echter de klant wil wel zijn rij comfort, trekkracht en vermogen. Daarom is drukvulling een belangrijke ontwikkeling om dat te bereiken. Hoe herken je nu of de turbo een gevolgschade heeft van roetfilter problemen of juist de veroorzaker hier van is?
Doel
Leer alles over de nieuweste uitlaatgasnabehandelingssystemen en turbo’s.
Kernpunten
- Opfrissen common-rail systemen
- Ademhaling van de motor
- Diverse roetfilter technieken
- DPF diagnose
- Drukvulling van motoren
- Turbo diagnose
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Waarom passen we common rail toe
- Waarom passen we common rail toe
- Ademhaling van de dieselmotor
- Verwerken van de roetdeeltjes
- Sensortechnieken
- Regeneratie strategie
- Toevoeging aan brandstof
- Reparatiemogelijkheden roetfilter
- Drukvulling bij motoren
- Turbo diagnose
- Praktische Diagnose aan turbo systemen
- Vervangen van een defecte turbo
- Combinaties van drukvulsystemen
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Diagnose uitlaatgasnabehandeling & Turbo Diagnose
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Klimaatbeheersingssystemen diagnose
- Het kunnen diagnosticeren en oplossen van complexe storingen aan een klimaatbeheer systeem.
- Het opzetten van diagnose strategieën met behulp van klacht omschrijving en elektrische schema’s.
- Het toepassen van live data en meetapparatuur zoals de multimeter en de scoop.
- Opbouw kunnen omschrijven van een modern klimaatbeheer systeem.
- Noodloopfuncties herkennen bij uitval van het aircosysteem.
Duur: Deze training bestaat uit 2 trainingsdagen. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Klimaatbeheersingssystemen diagnose
Beschrijving
De moderne auto is uitgerust met een klimaat beheer systeem en uitgebreide comfort elektronica om het verblijf in de auto zo comfortabel mogelijk te maken. In deze drie daagse training gaan we deze systemen op diagnose niveau behandelen. Na het volgen van deze training kent de monteur de werking, de onderlinge communicatie en samenwerking van deze systemen. Tijdens de theoriedagen wordt het geleerde direct in praktijk gebracht door te meten. Op de praktijk dag moet de cursist zelfstandig complexe storingen kunnen oplossen aan de betreffende systemen door het gebruik maken van communicatie apparatuur en het uitvoeren van metingen.
Doel
Leer alles over de nieuwste aircosystemen.
Kernpunten
- Het kunnen diagnosticeren en oplossen van complexe storingen aan een klimaatbeheer systeem.
- Het opzetten van diagnose strategieën met behulp van klacht omschrijving en elektrische schema’s.
- Het toepassen van live data en meetapparatuur zoals de multimeter en de scoop.
- Opbouw kunnen omschrijven van een modern klimaatbeheer systeem.
- Noodloopfuncties herkennen bij uitval van het aircosysteem.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Vormen van klimaat beheer systemen.
- Kringloopprocessen en Log PH diagram verklaren en toepassen.
- Opbouw, werking, uitvoeringsvormen en component herkenning airco systemen.
- Diagnose aan het koelsysteem en zijn componenten.
- Compressor varianten en zijn sensoren en actuatoren.
- Werking en toepassing zonlicht, milieu en luchtvochtigheid sensor
- Werking en toepassing actuatoren
- Elektrische schema’s van klimaat beheer en comfort systemen lezen en interpreteren.
- Diagnose met meet(scope) en communicatie apparatuur, interpretatie van foutcodes
en livedata. - Opbouw, uitvoeringsvormen en component herkenning comfort systemen, zoals
bijverwarming systemen, hybride vormen enz.
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Klimaatbeheersingssystemen diagnose
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Data netwerken voertuigen diagnose
- Opbouw, functie en diagnose van het data protocol bij verschillende netwerken systemen
- Werking en uitleg data netwerken
- Herkennen van diverse netwerken typen
- Herkennen van de samenhang tussen de verschillende componenten van een netwerk m.b.t. het uitvoeren van verschillende functies
- Praktische diagnose bij netwerk storingen met labscope
- Diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes
Duur: Deze training bestaat uit 2 trainingsdagen. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Datanetwerken voertuigen diagnose
Beschrijving
Auto’s zijn door de jaren heen luxer en veiliger geworden, deze luxe en veiligheid zorgen er op hun beurt voor dat het aantal data net werken in de auto behoorlijk zijn toegenomen. Diverse soorten Can-Bus, Lin, Most en Sent zijn netwerken die we tegenkomen maar wat nu als hier storing in ontstaat?
In deze training wordt dieper ingegaan op de uitvoering en werking van de verschillende soorten netwerken en de signaaloverdracht. Verder wordt er ruimschoots aandacht besteed aan het diagnose stellen aan de diverse systemen in het praktijkgedeelte van deze training.
Doel
Leer alles over de nieuwste data netwerken die hedendaags tertug te vinden zijn in bijna alle wegvoertuigen.
Kernpunten
- Opbouw, functie en diagnose van het data protocol bij verschillende netwerken systemen
- Werking en uitleg data netwerken
- Herkennen van diverse netwerken typen
- Herkennen van de samenhang tussen de verschillende componenten van een netwerk m.b.t. het uitvoeren van verschillende functies
- Praktische diagnose bij netwerk storingen met labscope
- Diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Toegepaste data netwerken in de auto
- Informatie overdracht
- Can bus in de auto
- OSI model
- Diagnose
- LIN BUS
- SENT data BUS
- MOST optische data bus
- Flex -ray
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Data netwerken voertuig diagnose
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Gevorderde gebruikers training scope & ATIS
- Instellingen van meer kanaals metingen maken.
- Begrippen als triggering, time out, offset en sample rate kunnen toepassen.
- Signalen omzetten in lijn.
- I/O’s effectief toepassen
- Snelle en juiste diagnose stellen uit gemeten signalen.
- Combimetingen gebruiken om mechanische defecte te traceren.
- Kenmerkende opties voor de scope instellen en gebruiken.
Duur: Deze training bestaat uit 1 trainingsdag van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Gevorderde gebruikers training scope & ATIS
Beschrijving
Op diagnose niveau werken met de scope en scope accessoires. Hoe maak je zelf een meer kanaals meting of hoe pas je effectief een meting aan. Lastig te traceren storingen efficiënt met de scope op te sporen. Denk hierbij aan diagnose aan commonrail systemen voor zowel benzine als diesel, turbodruk regeling en data netwerken.
Behalve de standaard spanning en stroom metingen (vaak in combinatie) gaan we ook met de scope diagnose doen doormiddel van het meten van druk, retourflow van verstuivers, duty-cycle en temperatuur.
Doel
Snel en effectief diganose kunnen stellen met de scope & ATIS
Kernpunten
- Instellingen van meer kanaals metingen maken.
- Begrippen als triggering, time out, offset en sample rate kunnen toepassen.
- Signalen omzetten in lijn.
- I/O’s effectief toepassen
- Snelle en juiste diagnose stellen uit gemeten signalen.
- Combimetingen gebruiken om mechanische defecte te traceren.
- Kenmerkende opties voor de scope instellen en gebruiken.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
Multi channel software
- Multi channel software
- Basis keuze knoppen
- Triggering
- Kanaal instellingen
- Keuze menu voor invulling scopebeeld
- Rechter muisknop
- Sneltoetsen
Scope instellen
- Rechtermuis functie
Combi metingen
- Krukas/ nokkenas diagnose
- Storingsvoorbeeld krukas/ nokkenas combi meting diagnose
- Spanning/ stroom meting
- Laagdoorlaat filter
Overige Meet modussen
- Stream- metingen versus live scope metingen
- Selecteren van stream-modus
- Dataverzamelaar
- Continue meting
Gebruik van speciale opties zoals: RFS400, APS260, MPS4500, FHP400
KERNPUNTEN
Energie Management Techniek & Start-Stop systemen
- Basis principes toegepaste elektronica
- Speciale dynamo en startmotor techniek
- Toegepaste accu technieken en laad technieken
- Topografie toegepaste datanetwerken, opfrissen kennis van data transport
- Motoraanpassingen ten behoeve van rendementsverbetering
Duur: Deze training bestaat uit 2 trainingsdagen. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Energie Management techniek & Start-Stop systemen
Beschrijving
De Euro norm is er verantwoordelijk voor dat er steeds hogere eisen gesteld worden aan fabrikanten. Bij euro 5 en 6 is één van de eisen, het verlagen van de CO2 uitstoot. Veel fabrikanten realiseren de gestelde eisen door het toepassen van micro hybride (energie management). Verder worden er ook speciale technieken in de motor en aandrijving toegepast ter vermindering van het verbruik (verlagen CO2 uitstoot), het zogenaamde down sizen. Steeds vaker zullen voertuigen met deze techniek bij u in de werkplaats komen. Deze complexe nieuwe technieken brengen ook nieuwe storingen met zich mee. De aanpak en kennis benodigd voor het oplossen van deze storingen is nieuw voor de werkplaats.
Energie Management Techniek 1 is ontwikkeld om de monteur voor te bereiden op de complexe storingen die moderne energie management systemen en down sizen met zich mee kunnen brengen.
Doel
Leer de werkingsprincipes van de Energie Management Systemen en stel snel en effectief diagnose aan dit type stemen.
Leer de werkingsprincipes van de Start-Stopt Systemen en stel snel en effectief diagnose aan dit type stemen.
Kernpunten
- Basis principes toegepaste elektronica
- Speciale dynamo en startmotor techniek
- Toegepaste accu technieken en laad technieken
- Topografie toegepaste datanetwerken, opfrissen kennis van data transport
- Motoraanpassingen ten behoeve van rendementsverbetering
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Korte behandeling van basis principes elektronica, gerelateerd naar praktijk situaties
- Wisselspanningsdynamo’s
- Startmotoren
- Moderne start-generator(dyna -start) systemen
- Accu technieken met montage en coderen
- Toegepaste sensoren voor accubewaking
- Het toepassen van zogenaamde Micro – Hybride vormen, zoals:
– Start/stop systemen.
– Efficient dynamic systemen.
– Bluemotion. - Communicatie met Micro – Hybride systemen
- Meten aan Micro – Hybride systemen
- Verbrandingsmotor aanpassingen ten behoeve van down sizen (CO2 reductie)
- Onder andere variabele oliedruk, koeling en motor temperatuur.
- Ademhalingsverliezen verminderen.
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Energie Management Systemen en Start-Stop Sytemen
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Directe Benzine Injectie & Ademhaling
- De functionele samenhang van de componenten bij de toegepaste meet en regeltechniek doorgronden.
- Veel voorkomende ademhalingstechnieken inzichtelijk maken.
- Werking drukvulling systemen moderne motoren inzichtelijk maken.
- Werking uitlaatgas reiniging systemen moderne motoren inzichtelijk maken.
- Lab scope metingen effectief leren toepassen als hulpmiddel bij het diagnose stellen
- Effectief en planmatig leren zoeken naar de oorzaak van storingen.
Duur: Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Directe Benzine Injectie & Ademhaling
Beschrijving
Euro 6 scherpt de eisen gesteld aan de uitstoot aan. Een belangrijke eis is het verminderen van de CO2 productie. Zo worden de manieren hoe de ademhaling van de motor wordt gereguleerd ontwikkeld, hiermee worden verliezen in de ademhaling vermindert. Dit betekend geavanceerd klep bediening in de motor. Het verkleinen van de roterende massa is ook een belangrijke ontwikkeling bij het verminderen van de CO2 productie. Echter de klant wil wel zijn rij comfort, trekkracht en vermogen. Daarom is drukvulling een belangrijke ontwikkeling om dat te bereiken. Het in brengen van de brandstof kan ook sterk verbeterd worden, daarom is directe benzine injectie niet meer weg te denken bij de moderne motoren, dit is overigens niet nieuw, Mercedes paste het reeds toe eind jaren ’50.
Voor de autotechnicus betekend dit dat hij te maken krijgt met nieuwe ademhalingssystemen ontwikkeld om de vullingsgraad te verbeteren vaak gecombineerd met drukvullingssystemen. Ook in de uitlaat heeft de fabrikant meer efficiëntie behaald met betrekking tot de schadelijke stoffen. Om dit te bereiken zijn er nieuwe componenten ontwikkeld, nieuwe meet en regel strategieën uitgedacht en nieuwe motor concepten bedacht.
Doel
Leer de werkingsprincipes van de Directe Benzine Injectie motor en stel snel en effectief diagnose aan dit type verbrandingsmotor.
Kernpunten
- De functionele samenhang van de componenten bij de toegepaste meet en regeltechniek doorgronden.
- Veel voorkomende ademhalingstechnieken inzichtelijk maken.
- Werking drukvulling systemen moderne motoren inzichtelijk maken.
- Werking uitlaatgas reiniging systemen moderne motoren inzichtelijk maken.
- Lab scope metingen effectief leren toepassen als hulpmiddel bij het diagnose stellen
- Effectief en planmatig leren zoeken naar de oorzaak van storingen.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Drukvulling bij benzine motoren
- Ademhalingsverliezen verminderen
- Wandgeleide directe benzine inspuiting
- Luchtgeleide Directe benzine inspuiting
- Brandstof hogedruk opbouw
- Brandstof injecteren
- Straal geleidde directe benzine injectie
- Piëzo injectoren en straalgeleiding
- Controle en nabehandeling uitlaatgassen
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Directe Benzine Injectie & Ademhaling
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
On-board diagnose & communicatie
- Uitleg EOBD
- Hoe interpreteren van foutcodes
- ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
- Verschil tussen EOBD en Merk OBD
- Instellingen veranderen
- Modules aanmelden
- Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose apparatuur en labscope
Duur: Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
On-board diagnose & communicatie
Beschrijving
Ieder voertuig is tegenwoordig uitgevoerd met On-board Diagnose, maar welke mogelijkheden heeft de universele autotechnicus tot zijn beschikking om met deze systemen te kunnen communiceren. En als we informatie uit zo’n systeem krijgen wat kan je er dan mee, wijst een foutcode je direct naar het defecte onderdeel of alleen in een richting.
Tijdens de training word inzichtelijk gemaakt hoe een foutcode ontstaat en welke mogelijkheden er zijn met EOBD en merk specifiek OBD. Van foutcodes lezen en wissen tot livedata en coderen en kalibreren van componenten.
Doel
Leren omgaan met alle aspecten van communiceren met de moderne auto om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van uw communicatie apparatuur. Zowel Europese OBD als Merk OBD.
Kernpunten
- Uitleg EOBD
- Hoe interpreteren van foutcodes
- ‘Live data’ uitlezen, begrijpen en voor diagnose gebruiken
- Verschil tussen EOBD en Merk OBD
- Instellingen veranderen
- Modules aanmelden
- Praktisch diagnose uitvoeren met diagnose apparatuur en GMTO scope
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
- Hoe worden de EOBD codes uitgelezen
- Diagnoselogica
- Storing codes
- Wat wordt er gecontroleerd door EOBD
- Readiness code
- Communiceren
- Diagnose uit de EOBD software
- Merk specifieke – OBD
- Digitale veranderingen in-en rond de werkplaats
- Herkenning opgeslagen fouten
- CAN protocol en communicatie
- Livedata bij diagnose met Misfire
- Toepassing actuator aansturen bij diagnose
- Basis afstelling.
- Coderen/ telecoderen
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
On-board diagnose & communicatie
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Motormanagement Systemen Benzine
- Basisbegrippen: spanning, stroom en weerstand
- Principewerking sensoren & actuatoren
- Meten met de multimeter en LED-tester
- Praktische metingen verrichten met behulp van elektrische schema’s
- Scopebeelden worden gedemonstreerd
Duur: Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Deze training is op instapniveau
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Motormanagement Systemen Benzine
Beschrijving
Motormanagement systemen zijn niet meer weg te denken uit de auto. Steeds strenger wordende regelgeving betreffende uitstoot en brandstof verbruik zorgen ervoor dat de systemen steeds complexer en uitgebreider worden. Daarnaast worden ook de eisen betreffende het comfort steeds hoger. Hierdoor kunnen de verschillende fabrikanten niet meer onder een complex motormanagement systeem uit.
Om aan alle eisen te voldoen worden door de fabrikanten verschillende oplossingen bedacht. Hierdoor worden de verschillen tussen de toegepaste motormanagement systemen steeds groter en groeit het aantal verschillende systemen snel.
De cursus is bedoeld voor de autotechnicus die zich verder wil bekwamen op het gebied van motor management systemen benzine. In deze cursus worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door het benzine motormanagement en word de basis gelegd voor systematisch diagnose stellen.
Doel
Inzicht verkrijgen in verschillende Benzine systemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.
Kernpunten
- Basisbegrippen: spanning, stroom en weerstand
- Principewerking sensoren & actuatoren
- Meten met de multimeter en LED-tester
- Praktische metingen verrichten met behulp van elektrische schema’s
- Scopebeelden worden gedemonstreerd
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Basis Elektro
- Motormanagement systemen
- Schema lezen en meetinstrumenten
- Toerental sensoren en ontsteking
- Belasting sensoren en injectie
- Correctie en terugkoppel sensoren
- Stationair regelingen
- Milieu regelingen
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose
- De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagement systemen begrijpen
- De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope
- Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose
- De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement
- Diagnose stellen m.b.v. de viergastester
Duur: Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Motormanagementsystemen Benzine Diagnose
Beschrijving
Op dit moment zijn er veel fabrikanten die een directe benzine injectie motor hebben ontwikkeld. De moderne ontwikkeling bij de directe benzine injectie heeft tot doel de schadelijke stoffen die een motor produceert te verminderen en bovenal de CO2 productie te verminderen. Bij de systemen waar de mengsel vorming buiten de cilinders plaats vindt is het praktisch onmogelijk de CO2 productie verder te verminderen, echter met directe benzine injectie en daarmee mengsel bereiding in de cilinders is nog wel een grote vermindering mogelijk.
Hier zal de autotechnicus op in moeten spelen met betrekking tot zijn kennis van deze systemen. Deze cursus is gericht op de nieuwe technieken die met direct ingespoten benzine motoren te maken hebben. Tijdens deze cursus worden alle sensoren en actuatoren behandeld die gebruikt worden door de direct ingespoten benzine motor.
Doel
Inzicht verkrijgen in verschillende Benzine systemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.
Kernpunten
- De functionele samenhang van componenten, meet en regeltechniek, in benzine motormanagement systemen begrijpen
- De technicus vertrouwd maken met het zelfstandig meten met de labscope
- Gebruik van communicatietester, interpreteren van livedata, actuator diagnose
- De werking van datanetwerk systemen i.c.m. het motormanagement
- Diagnose stellen m.b.v. de viergastester
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Gasklep regeling
- Antidiefstal en voertuigtoegang systemen
- Toegepaste sensoren en regelsystemen van Siemens
- Mengselvorming en correctie
- Directe benzine inspuiting
- Speciale motor aanpassingen bij luchtgeleiding
- Mengselbereiding
- Elektronisch geregeld gasklep bediening
- Brandstof hogedruk opbouw
- Brandstof hogedruk regeling
- Brandstof injecteren
- Ontstekingssysteem
- Detectie detoneren of pingelen
- Controle en nabehandeling uitlaatgassen
- Regeneratie accumulatie katalysator NOx
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Benzine Diagnose
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose
- Korte opfris van de eerste en tweede generatie common-rail systemen
- Behandeling derde en vierde generatie common-rail systemen
- Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiver systemen
- Turbodruk regelingen en de meet en regel techniek er omheen
- Uitlaatgas reiniging
- Zelfstandigheid met het meten met de GMTO scope vergroten
Duur: Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Om deel te nemen aan deze training is voorkennis vereist.
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Motormanagementsystemen Diesel Diagnose
Beschrijving
Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roet deeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de diesel brandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.
Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende diesel systemen. Deze cursus is het vervolg op de cursus Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in diesel motormanagement systemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose apparatuur bij moderne diesel motormanagement systemen.
Doel
Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.
Kernpunten
- Korte opfris van de eerste en tweede generatie common rail-systemen
- Behandeling derde en vierde generatie common-rail systemen
- Korte opfris van de eerste generatie pompverstuiver systemen
- Turbodruk regelingen en de meet en regel techniek er omheen
- Uitlaatgas reiniging
- Zelfstandigheid met het meten met de lab scope vergroten
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Common rail inspuitsystemen
- Regelingen common-rail
- Het common-rail systeem met volume toevoer regeling
- Derde generatie common rail-systemen
- Vierde generatie common rail
- Verstuivers
- Verbrandingscorrectie
- Problemen met verstuivers
- Uitlaatgas reiniging
- Regeneratie roetfilter
- NOx omzetting
- Eolys toevoeging aan de brandstof
- Drukvulling
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel Diagnose
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Motormanagement Systemen Diesel
- Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
- Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
- Werking en basis diagnose pompverstuiversystemen
- Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met GMTO scope
Duur: Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen waarvan 1 praktijkdag. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Deze training is op instapniveau
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Motormanagementsystemen Diesel
Beschrijving
Met de komst van euro 5 in 2009 en de huidige norm euro 6 in 2014 worden er steeds strengere eisen gesteld aan de uitstoot van roet deeltjes en NOx en aan de productie van CO2. Dit heeft geresulteerd voor wat betreft de dieselsystemen, in een aantal ontwikkelingen die enerzijds met de inspuiting van de diesel brandstof te maken hebben en anderzijds met de reiniging van de uitlaatgassen.
Voor de autotechnicus betekend dit steeds complexer wordende diesel systemen. Deze cursus is het vervolg op de cursus Motormanagement Systemen Diesel en is vooral gericht op het leren opsporen en verhelpen van storingen in diesel motormanagement systemen. En het efficiënt gebruik maken van communicatie en meetdiagnose apparatuur bij moderne diesel motormanagement systemen.
Doel
Inzicht verkrijgen in verschillende dieselsystemen om zo in de praktijk sneller en effectiever storingen te kunnen zoeken.
Kernpunten
- Werking en opbouw van de diverse moderne dieselsystemen
- Aangepaste functie van de diverse sensoren & actuatoren verklaren
- Werking en basis diagnose pompverstuiver systemen
- Het praktisch toepassen van meettechnieken door zelfstandig meten met een GMTO scope
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Werkingsprincipe van dieselmotoren
- Brandstof inspuiten
- Sensoren met betrekking tot dieselsystemen
- Actuatoren met betrekking tot dieselsystemen
- Het common –rail inspuitsysteem
- Hogedruk brandstof kring
- Verstuivers
- Uitlaatgas reiniging
- Stikstofoxide NOx verwerking
- Drukvulling bij dieselmotoren
- Inlaatbuis kleppen
- Gloei installatie
Toetsing:
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS-toets volgen:
Motormanagement Systemen Diesel
Indien de toets met voldoende resultaat wordt afgesloten, ontvangt u het Ecarr-certificaat.
KERNPUNTEN
Scope gebruik en diagnose, Datanetwerken voertuigen, ABS en stabiliteitssystemen
- Leren werken met de GMTO Scope en snelle basis metingen verrichten met de GMTO Scope
- Werking en uitleg data netwerken – Herkennen van diverse netwerken typen – Basis diagnose en foutherkenning met de GMTO scope
- Werking en uitleg ABS Systemen en bijbehorende systemen zoals ESP en EDS
Duur: Deze training bestaat uit 3 trainingsdagen. van 13:00 uur tot 19:30 uur. Eten is inbegrepen.
Deze training is op instapniveau
Prijs en beschikbare locaties worden weergeven wanneer u op inschrijven klikt.
Training personenwagen
Scope gebruik en diagnose, Datanetwerken voertuigen, ABS en stabiliteitssystemen
Scope gebruik en diagnose
De nieuwe generatie scopes, te weten de ATS5004D en de ATS605004DXM zijn zeer krachtige en effectieve
middelen voor het stellen van de juiste diagnose. Het is echter van groot belang allereerst te weten hoe signalen gemeten moeten worden en anderzijds hoe deze geïnterpreteerd moeten worden. Er zal ingegaan worden op het scopescherm, met de daarbij behorende functies en mogelijkheden.
Tijdens de training zullen de componenten (sensoren en actuatoren) uit “motormanagement systemen benzine” behandeld worden. Hier wordt ingegaan op de theoretische werking van deze componenten en de signaalvorming deze componenten.
Doel
Inzicht verkrijgen in het gebruik, toepassen en instellen van een moderne digitale scope, het effectief gebruiken van een moderne scope met betrekking tot het stellen van diagnose. Het praktisch toepassen van informatie en voorbeeld scope beelden bij het diagnose stellen.
Kernpunten
- De kenmerken van een scope als meetinstrument benoemen.
- Begrippen als tijd, spanning per divisie, triggering, time out, offset kunnen toepassen.
- Specifieke aansluitingen kunnen benoemen en uitvoeren.
- Signaal metingen uitvoeren en signaalvormen kunnen beschrijven en benoemen.
- Kenmerkende optie voor de scope instellen en gebruiken, onder andere Ampère tangen, hoogspanningskit, drukmetingen.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod tijdens de cursus:
- Scope software opstarten en beginnen met de scope functie.
- Uitleg knoppenbalk.
- Instellen scope, o.a. tijd, spanning, triggering, time out en offset.
- Meetkanalen toevoegen.
- Efficiënt aansluiten scope.
- Signaal herkenning en fout analyse.
- Gebruik speciale functie en voorinstellingen o.a. : Ampèretangen in combinatie met de scope functie. Ontsteking diagnose primair en secundair. Motor vermogen meten.
- Speciale instellingen zoals, relatieve compressie van de motor, BDP bepaling, turbodrukregeling controle.
Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen: Scope Gebruik & Diagnose
Datanetwerken voertuigen
In de moderne auto elektronica wordt een grote hoeveelheid informatie verzameld via sensoren. Deze informatie wordt verwerkt naar bijv. inspuittijd of ontstekingstijdstip etc. Ook andere systemen zoals ABS/ASR, automatische transmissie, comfortelektronica verzamelen informatie. Veel van deze informatie werd in het verleden dubbel of drie dubbel verzamelt. Met de komst van voertuignetwerken is dit niet meer nodig. De informatie hoeft nog maar één keer verzamelt te worden en kan dan via het voertuignetwerk naar de verschillende systemen, die deze informatie willen gebruiken, worden verzonden.
Doel
Het leren herkennen van de verschillende communicatie netwerken die worden toegepast in de moderne auto’s. Inzicht krijgen hoe de communicatie plaatsvindt, hoe komt de signaalvorm tot stand, hoe wordt een veilig data transport gewaarborgd, praktische diagnose aan de voorkomende storingen in CAN-bus systemen.
Opbouw
De cursusdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de docent. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken hiervan in de communicatie netwerken HS-CAN, MS-CAN.
Kernpunten
- Opbouw, functie en diagnose van het data protocol bij verschillende netwerken systemen
- Werking en uitleg data netwerken – Herkennen van diverse netwerken typen – Basis diagnose en foutherkenning met de labscope
- Basis diagnose met uitleesapparatuur aan de hand van foutcodes
Onderwerpen:
- Informatie overdracht
- Configuraties data overdracht systemen
- CAN-bus in de auto
- Data vorming op de CAN-bus
- Opbouw CAN-protocol
- Diagnose
- LIN-BUS
Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen: Data Netwerken voertuigen
ABS en stabiliteitssystemen
In deze training gaan we in op de werking van de verschillende ABS systemen en de daaruit voortvloeiende systemen zoals ASR, ESP, EDS en last afhankelijke rem druk verdeling. Hoe lokaliseren we een storing en voeren we de juiste metingen uit, ten einde zo snel mogelijk de oorzaak van een probleem te vinden.
Doel
De algemene werking van ABS, ESP en EDS leren kennen, de werking van speciale actieve wielsensoren leren, praktische problemen bij wielsensoren en de diagnose methode leren toepassen. Praktische diagnose en onderhoud kunnen uitvoeren met communicatie apparatuur en meetdiagnose apparatuur.
Opbouw
De cursusdag heeft een gecombineerde opbouw, dat wil zeggen dat er gedurende de behandeling van de verschillende systemen waar mogelijk wordt mee gemeten met de trainer. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke storingen en oorzaken, onderhoud in de zin van bijv. remvloeistof verversen, welke rol speelt de communicatie apparatuur hierin, etc.
Kernpunten
- Principewerking ABS en aanverwante remsystemen
Werken aan remsysteem met diagnose apparatuur (coderen, inleren, ontluchten, etc.) - Uitleg en meten aan signalen van ABS gerelateerde componenten
- Diagnose en meten aan extra rem- en stuurhulp waaronder ASR, ESP, MSR, EBV, EDS
Onderwerpen
- Het Waarom van een ABS/ASR systeem
- Het Waarom van een ABS/ASR systeem
- Het hydraulisch deel van een ABS systeem
- Toegepaste componenten in ABS/ASR systemen
- Storing zoeken met communicatie apparatuur en labscope
- Elektronische remkracht verdeling (EBV)
- Elektronische sperdifferentieel (Eds)
- Wielsensoren
- Elektronisch stabiliteit programma (Esp)
Toetsing
Afsluitend aan deze training kunt u de BKS toets volgen: ABS en stabiliteitssystemen